Frequently Asked Questions

Dlaczego moja gra laguje, nie mogę swobodnie prowadzić rozgrywki?

Nikt nie lubi lagów jednak regularnie możemy się z nimi zetknąć. Przede wszystkim należy rozróżnić trzy rodzaje występujących lagów.




Lagi sieciowe - Powodowane są wieloma czynnikami, jak np. opóźnienie sieciowe (latency), jest to czas potrzebny na pokonanie drogi pomiędzy klientem a serwerem gry w obie strony. Pakiety danych zanim trafią do serwera muszą przebyć długą drogę po łączach krajowych i międzynarodowych, a także routerach i punktach wymiany ruchu. Każdy dostawca internetu może posiadać inne łącza międzynarodowe, ponieważ istnieje wiele globalnych dostawców takich usług.

Na opóźnienie mają wypływ takie czynniki jak typ łącza internetowego którym dysponuje gracz, odległość fizyczna od serwera, a także routing operatora. Nasze serwery lokujemy aktualnie w Hetzner w Finlandii a wcześniej OVH we Francji. Czas potrzebny na dotarcie do celu to średnio od 40 do 60 milisekund, i może się różnić zależnie od typu łącza użytkownika, jak i łącza operatora ze światem. Wartość 50 - 60 milisekund w przeciwieństwie do innych gier, w przypadku Minecraft jest wystarczająca do płynnej gry.

Lagi sieciowe mogą być powodowanie innymi czynnikami niż opóźnienie, są to straty pakietów pomiędzy użytkownikiem a serwerem, mogą być powodowane niską jakością łączy międzynarodowych Twojego dostawcy internetu, z chęci zaoszczędzenia, technologią dostępową którą jest Ci zapewniane połączenie (np. internet radiowy i niekorzystne warunki pogodowe), lub innymi problemami po drodze, które może nawet być ciężko określić.

Jeżeli jako jedyny lub nieliczny doświadczasz lagów, i nie są spowodowane niską ilością klatek FPS - za słabym sprzętem do gry, warto wykonać test do serwera Craftapple przy użyciu programów jak WinMtr lub PingPlotter (zalecamy), w celu sprawdzenia opóźnienia oraz strat pakietów. Będziesz w stanie zobaczyć ile czasu zajmuje pokonanie pakietu do kolejnych routerów po drodze, a także straty w pakietach, które przy nich występują.

W tym celu zalecamy pobranie aplikacji PingPlotter, ponieważ prezentuje wyniki w ładniejszy i czytelniejszy sposób.
https://www.pingplotter.com/download

Następnie wykonaj w aplikacji test do adresu połączenia z Craftapple, czyli mc.craftapple.pl

Możesz potem także udostępnić link do testu Administratorowi Craftapple, by rzucił na niego okiem, jeżeli nie rozumiesz wyników.

image


Rozwiązywanie problemu lagów sieciowych rozpocznij od sprawdzenia innego połączenia z internetem, jeżeli możesz skorzystaj z innego łącza, a także internetu mobilnego jak 4G LTE czy 5G NR.

Możesz także używać usługi Cloudflare WARP, jest to bezpłatny VPN, dzięki któremu połączysz się z Craftapple za pośrednictwem sieci Cloudflare - światowego dostawcy usług sieciowych. Wypróbuj tę bezpłatną usługę, ponieważ istnieje możliwość że Ci pomoże.

Pobierz aplikację Cloudflare WARP tutaj:
https://1.1.1.1


Lagi FPS - Spowodowane są niską ilością klatek na sekundę Twojej gry, co oczywiste wpływ na to mają parametry sprzętowe komputera którym dysponujesz, takie jak procesor czy karta graficzna. Możesz odczuwać że gra np. na serwerze Survival Craftapple powoduje u Ciebie niską ilość klatek, ale nie doświadczasz tego kiedy przebywasz np. na lobby lub innych serwerach.

Może to być spowodowane ciężkością serwera Survival, na którym mamy inny, bardziej wymagający generator świata, a także zabezpieczeń jak anty xray, który podkłada pod ziemią fałszywe rudy surowców, czy rozdzielczością tekstur w wymaganej przez serwer paczce zasobów, albo jakimiś zdarzeniami jak duża ilość mobów czy przedmiotów na ziemi.

Te efekty mogą się kumulować i być przyczyną mniejszej ilości FPS, ale także mogą być spowodowane po prostu słabszą specyfikacją Twojego komputera.

Polecamy korzystanie z moda Sodium, posiada on modyfikacje korzystnie wpływające na płynność gry i podnoszące ilość FPS, jest lepszy niż Optifine, ale wymaga korzystania z loadera Fabric, i nie wspiera modów Forge.

https://modrinth.com/mod/sodium/versions




Lagi po stronie serwera - To lagi które w równym stopniu odczują wszyscy gracze online, mogą być spowodowane niską wartością TPS serwera. TPS oznacza "Ticks Per Second" czyli tiki na sekundę, serwer Minecraft wykonuje w każdej sekundzie 20 odświeżeń świata gry, w ramach których obliczane są takie parametry jak np. ruch mobów, pozycje graczy, wzrost roślin i tym podobna większość akcji dziejących się na serwerze. Każdy tik serwera może trwać maksymalnie 50 milisekund, co oznacza się wskazaniem MTSP "Milliseconds Per Tick" czyli milisekundy na tik.

Kiedy na dany tik serwera przypadnie zbyt duży natłok zadań, czas potrzebny do jego wykonania może wzrosnąć powyżej 50ms, co spowoduje pomijanie kolejnych tików, a więc wartość TPS spadnie. Kiedy wartość TPS spada poniżej 16 - 17, mogą zacząć pojawiać się lagi, odczuwalne przez wszystkich graczy, TPS na poziomie 16 - 14, powodują już dość uciążliwe lagi.

Wiele zadań serwera Minecraft jest wykonywanych jedynie w jednym rdzeniu logicznym (wątku) procesora, dlatego ważna jest wysoka wydajność jednowątkowa CPU serwera. Najlepiej sprawdzają się w tej roli procesory desktopowe, a nie klasy serwerowej. Staramy się wybierać dla Craftapple najlepszy hardware, na ile pozwalają finanse w danym momencie, aktualnie jest to AMD Ryzen 5 3600

Nie wszystkie swoje zadania serwer Minecraft wykonuje w jednym wątku, nowe wersje silników serwera jak PaperMC przenoszą niektóre z nich na inne rdzenie procesora jak np. wczytywanie świata, także niektóre pluginy potrafią korzystać z większej mocy, jednak wciąż wiele odbywa się w pojedynczym wątku. Wyższa wydajność jednowątkowa jest korzystna dla TPS serwera i pozwala na więcej.

Kiedy występują lagi po stronie serwera spowodowanie obniżeniem się wartości TPS, staramy się przeciwdziałać temu np. obniżając zasięg symulacji by mniej mobów na świecie było załadowane w tym samym momencie, albo ograniczamy aktywność zwierząt stłoczonych na farmach, co można zauważyć po tym że przestają się ruszać, czasami nawet wydawać dźwięk, gdy zostanie im usunięte AI w celu optymalizacji.

Uniknięcie lagów TPS nie zawsze jest możliwe.

 Last updated Mon, May 15 2017 13:25

Please Wait!

Please wait... it will take a second!